عصر دیروز دومین نشست فوق العاده صحن رسمی شورای اسلامی شهر اراک با دستور کار انتخاب شهردار تشکیل شد که به دلیل غیبت چهار عضو شورا،انتخاب شهردار اراک به تعویق افتاد.
کد خبر: ۹۹۵۹۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸ 22 September 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، ۴۳ گزینه پیشنهادی به عنوان شهردار اراک در مدت ۱۰ روز توسط ۱۱ عضو شورا مورد بررسی قرار گرفتند.
از این تعداد ۹نفر وسپس ۴ نفر ودرنهایت پس از گذشت ۴۰ روز ۴ گزینه مدنظر شورا به ۵نفر افزایش یافت اما گزینه پنجم نتوانست رای کافی را از شورا کسب کند وبا وجود نارضایتی اعضای شورا، محمد عسگری و علیرضا کریمی انتخاب شدند.
محمد عسگری ۲۸ شهریور ماه صورتجلسه را امضا می کند وبه عنوان گزینه شهرداری مطرح می شود اما صبح ۲۹ شهریور ماه بدون اعلام کتبی انصراف می دهد وهمین موضوع موجب تشدید تشتت نظر اعضای شورا می شود وروند انتخاب شهردار اراک را به چالش می کشد.
سه عضو شورا صحن را ترک می کنند.
میرنظامی رییس شورای شهر اراک در این باره می گوید:براساس نظرات اعضا براساس عقل جمعی، امروز به این نتیجه رسیده ایم که گزینه های نهایی انتخاب شود،در این مراحل چک سفیدی به کسی داده نشده و از بین این دو نفر کسی که اعتماد جمع را جلب کند، انتخاب می شود.
اما عباس خسروانی سخنگوی شورا ادامه این جلسه را با انصراف محمد عسگری بی مفهوم می داند وانتخاب فرد باقی مانده یعنی علیرضا کریمی را انتصابی می خواند.
پیمان عین القضاتی ،رضا قریشی وداوود قربانی هم انتخاب علیرضا کریمی را انتصابی دانستند.
‍ سید وحید میرنظامی رییس شورای اسلامی شهر اراک پس از ترک جلسه توسط سه عضو شورا و در انتقاد به این اقدام، گفت: بیش از یک ماه درگیر فرایند انتخاب شهردار بوده ایم اما دوستان به شکلی رفتار کردند که گویی گزینه ها امروز مطرح شده اند.
او با اشاره به اینکه مدیریت شهری عرصه نمایش و خطبه خوانی نیست افزود: برای خطبه خوانی باید فرمانداری و مجلس رفت، اینکه خطبه را بخوانید و جلسه را ترک کنید صحیح نیست.
وی با تاکید بر اینکه قرار نیست اقلیتی گزینه خود را تحمیل کند و اگر آن گزینه رای نیاورد، اکثریت را به هزار جا وصل کند، گفت: کلی گویی و خروج از معرکه، اخلاقی نیست.
میر نظامی با اشاره به اینکه دموکراسی یعنی احترام به رای، گفت: صورتجلسه ها موجودند، دوستان امضا کرده اند و باید پایبند به امضاها باشند، البته انصراف محمد عسگری هنوز به دست بنده نرسیده است.
میرنظامی با تاکید بر اینکه نه گفتن را باید با رای نشان داد، افزود: ما یک شهردار می خواهیم که از دل نظرات مختلف بیرون می اید، ترک جلسه در حقیقت کم لطفی در حق شهروندان است، ما کار خود را طبق قانون و بر اساس آیین نامه به انجام می رسانیم، چراکه باید پاسخگوی مردم باشیم و اگر نقدی وارد است باید در جلسه مطرح شود.
رییس شورای اسلامی شهر اراک یادآورشد: با اتفاق امروز مردم متوجه شدند که چرا انتخاب شهردار در اراک دو هفته دیرتر از دیگر شهرها انجام می گیرد. دوستان دائما درصدد انتخاب گزینه های خود بودند.
استاندار مرکزی که در مدت چهارسال گذشته نسبت به شورای پنجم بسیار رئوف بود وچشم خود را برهر گونه رفتار نسنجیده اعضای لیست امید می بست، با دستور کتبی از اعضای شورا خواست به وظیفه خود هرچه سریعتر عمل کنند!
رئیس شورای اسلامی شهر اراک در واکنش به نامه استاندار مرکزی گفت:اعضای شورای اسلامی شهر اراک به پیمانی که با مردم بسته اند وفادار و با وحدت در هدف و در عین تنوع سلایق مصمم در خدمت رسانی هستند.
میرنظامی افزود: انتشار نامه استاندار مرکزی خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر اراک آن هم با محتوای کنایه آمیز و به دور از شان اداری در خصوص انتخاب شهردار، مایه تعجب و البته خوشحالی اعضای شورای اسلامی شهر اراک شد.
وی یادآورشد: گویا نامه به محض امضا عکس برداری شده و به سرعت در فضای مجازی منتشر شده ، این عجله و شتاب زدگی در رسانه ای کردن نامه در جای خود موضوع عجیبی است، اگر این اهتمام و شتاب در ۴ سال گذشته متوجه وظایف نظارتی ایشان در قبال شورای شهر بود قطعا وضعیت شهر اراک بهتر از این بود.
وی گفت: خوشحالیم که شورای ششم،برخی وظایف نظارتی مسئولان را به ایشان یادآور شد.
میر نظامی با بیان اینکه بر اساس ماده یک آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار مصوب سال ۹۷ هیات وزیران، حداکثر زمان انتخاب شهردار یک ماه است گفت: چنانچه اعضای شورای شهر در اولین جلسه رسمی خود نتوانستند نسبت به انتخاب شهردار اقدام کنند و تمایلی هم به ادامه کار با شهردار فعلی نداشته‌ باشند، باید یکی از کارکنان شهرداری را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کنند.
وی افزود:اعضای شورای اسلامی شهر اراک، سرپرست را در همان جلسه اول انتخاب کرده اند تا امورات شهر اداره شود و شهردار با بررسی و مطالعات بيشتری انتخاب شود و این موضوع نیز کاملا داخلی و مربوط به نظر اعضای شوراست، از مسئولان عالی استان انتظار داریم به جای صدور نامه های تنش زا و کنایه آمیز،نسبت به ایجاد فضای وفاق و همدلی اقدام کنند تا در دوره جدید شورا و شهرداری،گره ای از مشکلات این شهر باز شود.
رییس شورای اسلامی شهر اراک در جلسه عصر دیروز گفت: رفتار دیروز برخی از اعضا، برازنده شورای انقلابی و ولایی نبود.
سید وحید میرنظامی در جلسه فوق العاده صحن علنی شورای شهر که با دستور کار انتخاب شهردار اراک برگزار شد، افزود: همه اعضای شورا با رعایت تمامی قوانین با تشریک مساعی نسبت به انتخاب شهردار اقدام کنند.
وی با بیان اینکه مرجعیت تصمیم گیری، قانون شوراهاست، یادآورشد: کار شورا و کار جمعی و گروهی با تامل و اندیشه و منطق در گفتار باید پیگیری شود، قانون فصل الخطاب امور و حلقه وصل اعضای شوراست.
میرنظامی با اشاره به اینکه به دلیل عدم حضور برخی اعضا، جلسه رسمیت ندارد گفت: وظیفه داشتیم که جلسه را برگزار کنیم، بر این اساس کوتاهی نکردیم،در صورتیکه موردی از عمل نکردن به قانون و آیین نامه وجود دارد باید حتما بیان شود.
وی با اشاره به اینکه درصورتی که سندی دارند که اعضای شورا با اشخاصی همراهی دارند و به اصطلاح بسته اند حتما باید منتشر کنند یادآورشد: شرعا از افرادی که آبروی افراد را ذبح می کنند نخواهم گذشت و هرگز با فشار افکار عمومی از قانون عدول نمی کنم.
رییس شورای اسلامی شهر اراک باعذرخواهی از شهروندان ادامه داد: امیدمی رود شهرداری مطلوب انتخاب شود و دیگر اعضا همراهی بیشتری داشته باشند، جلسه رسمیت برای رای گیری و انتخاب شهردار ندارد با توجه به مفاد قانونی، خروج ۴ عضو از جلسه صحن رسمی را پیگیری خواهیم کرد.
البته منتخبین شورای ششم می‌گویند؛ احتمال تجدید نظر در گزینه‌های نهایی به دلیل تضارب آرا وجود دارد و مباحثه‌های پیش آمده میان منتخبین نشان از اهل چالش و پیگیر بودن آنها دارد.
شاید بتوان وجود مباحثه وتضارب اندیشه و اختلاف سلیقه را خاصیت شورا دانست اما این موضوع نباید موجب تاخیر در انجام وظیفه اصلی شورا که همان انتخاب شهردار است،شود.
اعضای شورا باید هر چه سریعتر با انتخاب شهردار ، اراک را از خواب چهار ساله بیدار کنند.
اعضای پارلمان محلی باید در انتخاب شهردار اراک،شاخص ها و ویژگیهایی مانند؛روحیه جهادی، انقلابی، پاکدستی، تحول‌گرایی، توجه به کارگیری جوانان در شهرداری، کارنامه مدیریت قوی در گذشته، تعامل با نهادهای فرادستی، روحیه مردمی، توجه به رویکرد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در نظر گیرند واز انتخاب افراد ضعیف وناکارآمد امتناع ورزند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار